top of page
Shiné meditatie, letterlijk ‘het kalm maken van de geest’, is een manier om je geest te ‘trainen’, en te leren focussen, mindful aanwezig te zijn. Dit oefen je door je met de aandacht te richten op 1 punt: een zwarte steen, en bewust te worden van wat er dan allemaal in je hoofd omgaat.

Shiné

Tibetaanse 1puntsmeditatie

In shiné meditatie richt je de aandacht op 1 punt: een kleine zwarte steen. De uiteindelijke bedoeling van deze vorm van meditatie is om je geest te leren focussen en zo in je dagelijks leven bewuster met je gedachten en gevoelens aan de slag te gaan en meer in het moment, 'mindful aanwezig', te zijn.

Op de tekening hieronder, met een monnik (diegene die mediteert) en de olifant (onze geest) in de hoofdrollen, wordt afgebeeld hoe onze geest verschillende fasen doorloopt tijdens het oefenen met mediteren. Onderaan staat de ‘beginner’, met de olifant die nog helemaal wild is. Bovenaan de ‘gevorderde’ waarbij de olifant kalm neerzit.

Over de lessen Shiné

gegeven door Katrien, Shiné Meditatie Teacher

In de tekening zit er heel veel symboliek: zo worden bijvoorbeeld 9 ‘fasen’ van concentratie van onze geest afgebeeld en 6 krachten die we kunnen gebruiken bij het mediteren. De tekening nodigt ook uit om stil te staan bij de 5 valkuilen die je kan tegenkomen bij het oefenen en de 8 tips over wat je allemaal kan helpen, zowel om je meditatie te starten, vol te houden, als te verdiepen.

In een les Shiné werken we telkens rond een bepaald thema van dit pad. Heel concreet: proberen we eerst inzicht te krijgen in hoe onze geest werkt aan de hand van het thema, vervolgens zetten we ons lichaam in beweging, met het beoefenen van de bewegingen van de 5 elementen uit de Lu Jong, om tenslotte onze geest te laten rusten op de steen. We sluiten telkens af met het uitgebreid delen van onze ervaringen, omdat dit een belangrijk leerproces voor jezelf is om te weten wat jouw uitdagingen zijn en vooruitgang te maken in zowel sneller, als langer en dieper, je geest kalm te maken.

pad van shiné éénpuntsmeditatie focus concentratie mindfulness tibetaans

Praktische Info

DSC_1284 (2).jpg
Individuele les op aanvraag

Wil je graag individueel kennismaken met deze vorm van focusmeditatie? Dat kan ook!

Ook hier kan je kiezen om langs te komen in mijn praktijk of online

Praktijkadres:

Kasteellei 141

2110 Wijnegem

Duur & Prijs

Duur van een individuele les: 60 min 

Prijs: 60€ (per les)

Hoe les aanvragen?

Heb je nog vragen, of wil je graag een groepsles of individuele les aanvragen?

Groepsles op aanvraag

Momenteel is er geen lessenreeks ingepland. Maar wil je graag met een zelf samengestelde groep eens een les(senreeks) volgen? Dat kan!

Contacteer me gerust zodat we samen een datum prikken voor een groepsles online of bij UGO Relax, al naargelang je wens!

 

(Je kan ook kiezen voor de optie dat sommige deelnemers in de zaal deelnemen, en andere online, max. aantal deelnemers in de zaal: 12)

Adres UGO Relax:

Schoolstraat 7

2110 Wijnegem

(www.ugo-relax.be)

Duur & Prijs

Duur van een groepsles: 60 min

Prijs: 90 euro (per les)

Ugo Relax wijnegem Shiné katrien berckmoes
shiné katrien berckmoes éénpunts meditatie teacher wijnegem tibetaanse mindfulness concentratie focus tulku lobsang wijnegem

"Whatever appears in your life
- don't reject it.
Whatever leaves your life
- don't hold on to it."
Tulku Lobsang

Special Event: Gratis kennismaking met Tibetaanse Shiné Meditatie
op zondag 21 april 2024 tijdens de workshop ‘Meditatie & Adem’ bij UGO

Op 21 april 2024 gaat de gratis workshop ‘Meditatie en Adem’ door, ter ere van het 5 jarig bestaan van UGO.

In deze workshop leer je niet enkel Shiné kennen, want mijn twee andere collega’s, Nadia en Paula, zullen je ook vertrouwd maken met ‘Adem en Stretch’ en ‘Hartcoherentie’ om je geest tot rust te laten komen.

 

Een unieke gelegenheid dus, waarbij je niet via één, maar verschillende invalshoeken, je geest onder de loep gaat leggen, en zo ongetwijfeld met meer rust in het hoofd naar huis zal gaan!

Benieuwd? Schrijf je gerust in voor de workshop, of je nu veel of weinig ervaring in meditatie hebt!

Praktische info workshop ‘Meditatie & Adem’

Waar: UGO, Schoolstraat 7, Wijnegem

Wanneer: zondag 21/4/2024 van 9u30 tot 12u

Gratis, maar inschrijven is nodig (omwille van beperkte plaatsen) via info@ugo-relax.be

  • Hoe werkt Lu Jong in op je lichaam?
    In de reeks van 21 basisoefeningen van Lu Jong 1 komen 4 thema's van werken aan je gezondheid aan bod: het in evenwicht brengen van de 'elementen' in je lichaam, het versoepelen van de gewrichten, het versterken van onze vitale organen, en tot slot het verminderen van klachten bij enkele specifieke ziektes of aandoeningen. Bij de reeks van 15 oefeningen van Lu Jong 2 wordt verdiepend ingewerkt op 3 andere thema's: ziektepreventie, pijnvermindering en bevordering van je lichaamskracht. Een mooi 'neveneffect' van Lu Jong is dat, tijdens het uitvoeren van de bewegingen, je emoties zich uitzuiveren en je geest tot rust komt. In die zin kan je Lu Jong ook als een vorm van 'meditatie in beweging' beschouwen. Meer info op: www.tulkulobsang.org
  • Waar komt Lu Jong vandaan?
    Lu Jong is een reeks van eeuwenoude bewegingsoefeningen afkomstig uit Tibet. De monniken gebruiken deze oefeningen dagelijks om hun lichaam en geest gezond te houden. Lu Jong 1 en Lu Jong 2 werden aan Katrien doorgegeven door Tulku Lobsang Rinpoche. Deze Tibetaanse arts en spiritueel leraar is geboren in Tibet maar op 17 jarige leeftijd naar India gevlucht. Daar begon hij les te geven, en vermits vele mensen interesse hadden om de Lu Jong oefeningen te leren, heeft hij de organisatie Nangten Menlang opgestart, zodat mensen van over de hele wereld met de oefeningen kunnen kennismaken. Katrien heeft bij deze organisatie de jaartraining Lu Jong 1 teacher gevolgd in 2019 & Lu Jong 2 teacher in 2020. De jaartrainingen werden telkens afgerond met een Masterclass bij Tulko Lobsang zelf in Plochingen, Duitsland. Meer info op www.lujong.org
  • Waarin verschilt Lu Jong van Hatha?
    Bij Lu Jong ligt de focus niet op fysieke stretch van het lichaam om de energiekanalen te openen, maar op bewegingen. De bedoeling is om met de beweging de energiekanalen als het ware te 'masseren' en ze op die manier meer te openen en flexibeler te maken, zodat de energie in het lichaam goed kan doorstromen. Deze bewegingen zijn heel toegankelijk, en in die zin ook geschikt als je minder lenig bent, en zelfs als je fysieke klachten hebt. Een ander groot verschil is dat je bij Lu Jong je lichaam niet een tijdje stilhoudt in 1 positie, je lichaam blijft voortdurend in een soort van 'slow motion' beweging.
  • Waarin verschilt Lu Jong van Tai Chi?
    Net zoals bij Tai Chi, Qigong,... blijft je lichaam voortdurend in een soort van 'slow motion' beweging. Maar het verschil is dat je bij Lu Jong de beweging eerder vanuit het activeren van je spieren maakt, en ook dat er per oefening telkens 7 bewegingen gemaakt worden, vooraleer over te gaan naar een volgende oefening. Daar waar je bij Tai Chi alle oefeningen rechtstaand uitoefent, is dit bij Lu Jong enkel zo voor de eerste vijf oefeningen van de elementen. De andere bewegingsoefeningen voer je zittend uit, op de mat of op de stoel, wat voor jou het meest haalbaar is.
  • Kan ik met rugpijn Lu Jong doen?
    Het is raadzaam om altijd eerst bij een arts of specialist te rade te gaan. Of het verstandig is om mee te doen zal immers ook van de aard van de klacht afhangen. Maar het is wel zo dat de 5 eerste oefeningen van Lu Jong, de 5 elementen, net heel ontspannend en versterkend werken voor de rug. In die zin, kan het dus zelfs een goede reden zijn om Lu Jong te doen. De oefeningen zijn bovendien niet fysiek zwaar, en het is ook net de bedoeling dat ze je op jouw maat doet, met inachtneming van je eigen grenzen.
  • Geef je ook lessen op maat?
    Ja, zo werden in het voorjaar van 2019 lessen Lu Jong gegeven op de sportdag van het stedelijk lyceum Hardenvoort in Antwerpen. In het najaar van 2019 konden de kinderen bij basisschool Don Bosco in Wijnegem de Tibetaanse bewegingsoefeningen ontdekken in de wekelijkse lessen tijdens de middagpauze, en bij de gemeente Schilde werden enkele introductielessen Lu Jong aangeboden aan de senioren in het kader van het project 'Schilde Heerlijk Vinnig'. Ben je eerder geïnteresseerd in de oefeningen van Lu Jong 2? Of zou je graag individueel willen kennismaken met deze Tibetaanse bewegingsoefeningen? Dan kan je ook altijd contact met me opnemen voor de mogelijkheden rond individuele privélessen.
  • Kan ik de lessen online volgen?
    Ja, omwille van de positieve reacties op het online lesgeven via Zoom in de periode van de lockdown, geef ik nu de lessen tegelijk in de zaal en online. Dit voor als de zaal al volzet is, of voor als je dit in de huidige omstandigheden veiliger vindt, of voor het geval je wat ver weg woont, of eenvoudigweg, voor als dat voor jou beter uitkomt in combinatie met het werk of gezin, …
  • Covid19 maatregelen in de zaal?
    Op dit ogenblik zorgen we er vooral voor dat er nog steeds goede verluchting is in de zaal.
  • Op welke manier kan ik betalen?
    Als je kiest voor het abonnement is je plekje in de zaal verzekerd na betaling van het bedrag van het abonnement op mijn rekeningnummer IBAN: BE86 7895 8714 4250 en BIC: GKCCBEBB, met vermelding van ‘Lu Jong – periode reeks en je naam’. Als je kiest voor losse lessen in de zaal, zal je eerst even moeten navragen of er nog plek is. Je kan dan ter plaatse betalen, cash, via payconiq, of ik maak een QR code voor je aan die je kan scannen via de bankapp op je GSM. Voor een losse les online mag je achteraf het gepaste bedrag voor de les overschrijven op mijn rekening met vermelding van 'Lu Jong - datum les en je naam', of ik stuur je een betaallink via whatsapp als je dat liever hebt.
  • Wat als de reeks al gestart is?
    Contacteer me gewoon even om te vragen of er nog plek is. De lessen zijn immers zodanig opgebouwd dat je ze ook los kan volgen, of kan instappen ook als de reeks al gestart is.
  • Wat voorzie ik voor de lessen?
    In de zaal zijn er opnieuw yogamatjes ter beschikking, maar breng gerust nog je eigen mat mee als je je daar veiliger bij voelt. Omdat we nog steeds goed verluchten, is het aangewezen om losse laagjeskledij te voorzien. Ook thuis is het handig om losse kledij te voorzien, en een matje klaar te leggen voor de staande oefeningen. Voor de zittende oefeningen kan je eventueel een zitkussen of een stoel voorzien. Voor de lessen is het handig om 10 minuutjes voor de start aanwezig te zijn in de zaal, zodat je rustig je plek kan uitzoeken, of 10 minuutjes op voorhand in te loggen van thuis uit, zodat we even kunnen afstemmen of we elkaar goed kunnen zien en horen. Op die manier kunnen we dan de les samen op het afgesproken uur beginnen!
Contact
bottom of page