top of page
Lu Jong, letterlijk 'lichaamstransformatie', is een Tibetaanse dynamische vorm van yoga. De afwisseling van vorm, beweging en ademhaling maakt dat je energie weer beter gaat stromen. Omwille van de eenvoud is Lu Jong heel toegankelijk. Alle oefeningen kunnen ook op een stoel worden uitgevoerd.

Lu Jong

Tibetaanse bewegingsyoga

De focus van deze eeuwenoude Tibetaanse bewegingsoefeningen ligt op het versterken en openen van je innerlijke lichaamskanalen door het samenspel van vorm, beweging, en correcte ademhaling. Hierdoor gaat je energie weer beter stromen, en zal je fysieke en mentale voordelen ervaren.

Omwille van de eenvoud van de oefeningen is Lu Jong heel toegankelijk. Iedereen welkom dus: of je nu jong of oud bent, met een chronische ziekte kampt of lichamelijk niet zo beweeglijk bent, dat maakt niet uit. Alle oefeningen kunnen immers ook gemakkelijk op een stoel worden uitgevoerd.

Over de lessen Lu Jong

gegeven door Katrien, Lu Jong 1 & Lu Jong 2 Teacher

​Een volledige lessenreeks start telkens met enkele lessen waarin gedetailleerd elk van de 21 bewegingsoefeningen van Lu Jong 1 aangeleerd worden.  In het vervolg van de lessenreeks is het de bedoeling om de oefeningen meer eigen te maken, zodat het effect op lichaam en geest nog dieper kan gaan.

In elke les komen ook oefeningen rond bewustwording en ademhaling aan bod, en gaandeweg maken we ook kennis met de 15 extra oefeningen van Lu Jong 2. Deze oefeningen vormen een waardevolle aanvulling en verdieping op de 21 basisoefeningen.

Katrien Berckmoes lu jong teacher wijnegem ademhalingsoefeningen bewustwording

Praktische Info

Reeks sept - dec 2023

Katrien Berckmoes lu jong UGO Relax wijnegem contact
Abonnement of losse lessen

Abonnement aan €11/les

Je plekje in de zaal is verzekerd.

Na betaling op:

Belfius - BE86 7895 8714 4250 met vermelding

‘Lu Jong periode 2023 je naam’

Een losse les in de zaal: €14

Check eerst even of er nog plek is.

Een losse les online: €14

Na inschrijving ontvang je de link.

Hoe inschrijven?

Heb je nog vragen, of wil je je graag inschrijven voor een losse les of het abonnement?

Wekelijks op woensdag of vrijdag

Op woensdag van 20u-21u:

6, 13, 20 & 27 sept; 4, 11, 18 & 25 okt;

8, 15, 22 & 29 nov; 13 dec 2023

 

Op vrijdag van 9u-10u:

8, 15, 22 & 29 sept; 6, 13, 20 & 27 okt;

10, 17 & 24 nov; 1 & 15 dec 2023

Geen les in de herfstvakantie en

de week van 4/12/2023

In de zaal & tegelijk online

In de zaal: bij UGO Relax

Schoolstraat 7

2110 Wijnegem

(www.ugo-relax.be)

max 12 deelnemers

 

Tegelijk online: via Zoom

Ugo Relax wijnegem Lu Jong katrien berckmoes
lu jong katrien berckmoes lu jong teacher wijnegem tibetaanse dynamische yoga bewegingsoefeningen energie

It's not about being good at something,

It's about being good

for yourself.

"De Lu Jong oefeningen zijn actieve bewegingen die een goede work-out vormen om mijn dag mee te beginnen. Katrien geeft veel uitleg bij de oefeningen, hoe ze helpen om je energie beter te laten doorstromen. Extra boeiend en origineel aan deze Tibetaanse yoga vind ik de invloed van het sjamanisme, zoals de verbanden met de natuur, de vijf elementen en de symboliek van de dieren."

- Filip Coppieters

"In deze versnelde maatschappij zorgt Lu Jong, letterlijk en figuurlijk voor verademing. De focus op de ademhaling benadrukt de verbondenheid in het moment, waardoor ik gaandeweg mijn grenzen leer respecteren en dichter bij mezelf kom. Lu Jong bij Katrien krijgt daarbij een extra dimensie. Haar natuurlijke rust en authenticiteit vertaalt en brengt de essentie van Lu jong tot uiting."

- Tinne Moorthamer

"Katrien brengt de Lu Jong lessen op sterk doorleefde wijze en zorgt voor een mooie integratie van kennisoverdracht en zeer gerichte begeleiding waarbij ze steeds alle oefeningen samen met de lesvolgers doet. Door persoonlijke accenten te leggen naar iedere lesvolger toe, maakt Katrien het mogelijk dat ieder op eigen manier en tempo de wondere vitaliteit verhogende effecten van Lu Jong leert kennen."

- Marc Verstrepen

  • Hoe werkt Lu Jong in op je lichaam?
    In de reeks van 21 basisoefeningen van Lu Jong 1 komen 4 thema's van werken aan je gezondheid aan bod: het in evenwicht brengen van de 'elementen' in je lichaam, het versoepelen van de gewrichten, het versterken van onze vitale organen, en tot slot het verminderen van klachten bij enkele specifieke ziektes of aandoeningen. Bij de reeks van 15 oefeningen van Lu Jong 2 wordt verdiepend ingewerkt op 3 andere thema's: ziektepreventie, pijnvermindering en bevordering van je lichaamskracht. Een mooi 'neveneffect' van Lu Jong is dat, tijdens het uitvoeren van de bewegingen, je emoties zich uitzuiveren en je geest tot rust komt. In die zin kan je Lu Jong ook als een vorm van 'meditatie in beweging' beschouwen. Meer info op: www.lujong.be
  • Waar komt Lu Jong vandaan?
    Lu Jong is een reeks van eeuwenoude bewegingsoefeningen afkomstig uit Tibet. De monniken gebruiken deze oefeningen dagelijks om hun lichaam en geest gezond te houden. Lu Jong 1 en Lu Jong 2 werden aan Katrien doorgegeven door Tulku Lobsang Rinpoche. Deze Tibetaanse arts en spiritueel leraar is geboren in Tibet maar op 17 jarige leeftijd naar India gevlucht. Daar begon hij les te geven, en vermits vele mensen interesse hadden om de Lu Jong oefeningen te leren, heeft hij de organisatie Nangten Menlang opgestart, zodat mensen van over de hele wereld met de oefeningen kunnen kennismaken. Katrien heeft bij deze organisatie de jaartraining Lu Jong 1 teacher gevolgd in 2019 & Lu Jong 2 teacher in 2020. De jaartrainingen werden telkens afgerond met een Masterclass bij Tulko Lobsang zelf in Plochingen, Duitsland. Meer info op www.lujong.org en www.lujong.be
  • Waarin verschilt Lu Jong van Hatha?
    Bij Lu Jong ligt de focus niet op fysieke stretch van het lichaam om de energiekanalen te openen, maar op bewegingen. De bedoeling is om met de beweging de energiekanalen als het ware te 'masseren' en ze op die manier meer te openen en flexibeler te maken, zodat de energie in het lichaam goed kan doorstromen. Deze bewegingen zijn heel toegankelijk, en in die zin ook geschikt als je minder lenig bent, en zelfs als je fysieke klachten hebt. Een ander groot verschil is dat je bij Lu Jong je lichaam niet een tijdje stilhoudt in 1 positie, je lichaam blijft voortdurend in een soort van 'slow motion' beweging.
  • Waarin verschilt Lu Jong van Tai Chi?
    Net zoals bij Tai Chi, Qigong,... blijft je lichaam voortdurend in een soort van 'slow motion' beweging. Maar het verschil is dat je bij Lu Jong de beweging eerder vanuit het activeren van je spieren maakt, en ook dat er per oefening telkens 7 bewegingen gemaakt worden, vooraleer over te gaan naar een volgende oefening. Daar waar je bij Tai Chi alle oefeningen rechtstaand uitoefent, is dit bij Lu Jong enkel zo voor de eerste vijf oefeningen van de elementen. De andere bewegingsoefeningen voer je zittend uit, op de mat of op de stoel, wat voor jou het meest haalbaar is.
  • Kan ik met rugpijn Lu Jong doen?
    Het is raadzaam om altijd eerst bij een arts of specialist te rade te gaan. Of het verstandig is om mee te doen zal immers ook van de aard van de klacht afhangen. Maar het is wel zo dat de 5 eerste oefeningen van Lu Jong, de 5 elementen, net heel ontspannend en versterkend werken voor de rug. In die zin, kan het dus zelfs een goede reden zijn om Lu Jong te doen. De oefeningen zijn bovendien niet fysiek zwaar, en het is ook net de bedoeling dat ze je op jouw maat doet, met inachtneming van je eigen grenzen.
  • Geef je ook lessen op maat?
    Ja, zo werden in het voorjaar van 2019 lessen Lu Jong gegeven op de sportdag van het stedelijk lyceum Hardenvoort in Antwerpen. In het najaar van 2019 konden de kinderen bij basisschool Don Bosco in Wijnegem de Tibetaanse bewegingsoefeningen ontdekken in de wekelijkse lessen tijdens de middagpauze, en bij de gemeente Schilde werden enkele introductielessen Lu Jong aangeboden aan de senioren in het kader van het project 'Schilde Heerlijk Vinnig'. Ben je eerder geïnteresseerd in de oefeningen van Lu Jong 2? Of zou je graag individueel willen kennismaken met deze Tibetaanse bewegingsoefeningen? Dan kan je ook altijd contact met me opnemen voor de mogelijkheden rond individuele privélessen.
  • Kan ik de lessen online volgen?
    Ja, omwille van de positieve reacties op het online lesgeven via Zoom in de periode van de lockdown, geef ik nu de lessen tegelijk in de zaal en online. Dit voor als de zaal al volzet is, of voor als je dit in de huidige omstandigheden veiliger vindt, of voor het geval je wat ver weg woont, of eenvoudigweg, voor als dat voor jou beter uitkomt in combinatie met het werk of gezin, …
  • Covid19 maatregelen in de zaal?
    Op dit ogenblik zorgen we er vooral voor dat er nog steeds goede verluchting is in de zaal.
  • Op welke manier kan ik betalen?
    Als je kiest voor het abonnement is je plekje in de zaal verzekerd na betaling van het bedrag van het abonnement op mijn rekeningnummer IBAN: BE86 7895 8714 4250 en BIC: GKCCBEBB, met vermelding van ‘Lu Jong – periode reeks en je naam’. Als je kiest voor losse lessen in de zaal, zal je eerst even moeten navragen of er nog plek is. Je kan dan ter plaatse betalen, cash, via payconiq, of ik maak een QR code voor je aan die je kan scannen via de bankapp op je GSM. Voor een losse les online mag je achteraf het gepaste bedrag voor de les overschrijven op mijn rekening met vermelding van 'Lu Jong - datum les en je naam', of ik stuur je een betaallink via whatsapp als je dat liever hebt.
  • Wat als de reeks al gestart is?
    Contacteer me gewoon even om te vragen of er nog plek is. De lessen zijn immers zodanig opgebouwd dat je ze ook los kan volgen, of kan instappen ook als de reeks al gestart is.
  • Wat voorzie ik voor de lessen?
    In de zaal zijn er opnieuw yogamatjes ter beschikking, maar breng gerust nog je eigen mat mee als je je daar veiliger bij voelt. Omdat we nog steeds goed verluchten, is het aangewezen om losse laagjeskledij te voorzien. Ook thuis is het handig om losse kledij te voorzien, en een matje klaar te leggen voor de staande oefeningen. Voor de zittende oefeningen kan je eventueel een zitkussen of een stoel voorzien. Voor de lessen is het handig om 10 minuutjes voor de start aanwezig te zijn in de zaal, zodat je rustig je plek kan uitzoeken, of 10 minuutjes op voorhand in te loggen van thuis uit, zodat we even kunnen afstemmen of we elkaar goed kunnen zien en horen. Op die manier kunnen we dan de les samen op het afgesproken uur beginnen!
Contact
bottom of page