Over de kracht van een goede nacht


"Wat de wereld nu vooral nodig heeft, is een goede slaap!"

Deze interessante zin kreeg ik onlangs te horen van de Tibetaanse monnik en leraar Tulku Lobsang, tijdens een live opleiding met als onderwerp de Tibetaanse geneeskunde. Daarin had hij het meer specifiek over de kracht van ons spijsverteringsstelsel in het kader van immuniteitsversterking.


Dus, best mensen: vergeet yoga en meditatie maar, laat ons met zijn allen investeren in de kwaliteit van onze slaap! Nee, dat is natuurlijk een beetje te kort door de bocht. Maar verrassend nieuws toch wel. Deze arts heeft ondertussen al duizenden mensen laten kennismaken met de helende kracht van de Lu Jong oefeningen, en raadt die oefeningen, en ook meditatie aan om in ons evenwicht te blijven. Maar daarnaast geeft hij toch ook aan dat voor datzelfde evenwicht het minstens even belangrijk is om ook ‘goed’ te slapen.


Op zich is dat niets nieuws, maar het was toch mooi om in zijn opleiding weer even herinnerd te worden aan het feit dat die doodgewone dingen die we dagdagelijks van nature doen, zoals bijvoorbeeld slapen, ook net een sleutel kunnen zijn tot een gezond leven. En ook de uitleg die hij gaf over waarom het zo belangrijk is, aan de hand van de elementen in ons lichaam, vond ik bijzonder interessant en deel ik hierbij even graag met jullie.


Hoe ik het begrepen heb is het, volgens de Tibetaanse geneeskunde, zo dat tijdens de slaap zowel het element aarde en water in ons lichaam van nature geactiveerd worden. Dit brengt processen op gang in ons lichaam waarbij we ons zwaar kunnen beginnen voelen, hetgeen verbonden is met het element aarde, maar brengt ook een soort koelte in ons lichaam, verbonden met het element water.


Beide processen samen zorgen ervoor dat, als we goed geslapen hebben, vanuit een stevige basis – het element aarde- en een verkwikt gevoel -het element water- aan onze dag kunnen beginnen. Een goede nachtrust zorgt bovendien ook voor meer kalmte, maakt ook dat je meer geduld hebt, en inderdaad, als iedereen goed geslapen zou hebben, en uitgerust aan de dag zou beginnen en van daaruit met elkaar in verbinding gaat, zou de wereld er dus misschien al een pak aangenamer uitzien!


Wat er vervolgens tijdens de dag gebeurt, is dat we dan van nature onze elementen wind en vuur beginnen aanspreken. Onze geest wordt actief – het element wind- en we voeden onszelf door de dag heen om onze spijsvertering – het vuur- nog verder aan te wakkeren. Er gebeurt natuurlijk nog van alles tijdens de dag, waar we rekening mee kunnen houden om ons lichaam zoveel mogelijk in balans te brengen en te houden. Zo is het dan inderdaad ook nog de uitdaging om het evenwicht te zoeken in ‘juiste’ voeding, beweging, tot rust laten komen van gedachten, dingen doen die je een tevreden en voldaan gevoel geven,…


Maar hoe men het in die Tibetaanse geneeskunde daarna beschrijft, is dat deze activiteiten tijdens de dag, die je wind en je vuur aanspreken, er geleidelijk aan wel voor zorgen dat je, tegen het einde van de dag, je elementen aarde en water eigenlijk helemaal hebt opgebruikt, of hebt ‘verbrand’. Dit maakt dan je lichaam moe, en geeft op een natuurlijke wijze aan dat je lichaam klaar is om te gaan slapen, om zo, via de slaap, weer alle eigenschappen die het element aarde en water aan onze lichaam geven, te kunnen opladen. De cirkel, van elementen die afwisselend dominant zijn in ons lichaam, is dan weer rond.


Voor mij gaf deze uitleg wel weer eens een mooi inzicht in hoe ons lichaam werkt, aan de hand van die elementen. Maar het deed me ook wel beseffen hoe wij ons eigen natuurlijk evenwicht soms toch ook tegenwerken. Want volgens deze inzichten zal je je dus tegen schemering al moe voelen worden. Je lichaam bereidt zich dan dus voor om te gaan slapen.


In onze samenleving hebben wij echter ’s avonds nog zoveel mogelijkheden om dingen te doen, te zien, te lezen, te ervaren. Zonder dat we er ons bewust van zijn, gaan we daardoor echter toch nog ons vuur en wind terug aanwakkeren in ons lichaam. Waardoor we… op het moment dat we dan toch in ons bed liggen om te gaan slapen… dan vaak klaarwakker zijn, en de slaap nog moeilijk kunnen vatten.


Voor mij is het zeker herkenbaar, misschien voor jou ook? Door het belang van de evenwichtige afwisseling van slaap, en wakker zijn, nu eens op deze manier te hebben bekeken, aan de hand van de elementen, probeer ik er nu wat meer bewust van te zijn, en mijn avond niet te vol te proppen met allerlei activiteiten. Dat werkt voor mij alvast wel om sneller en dieper te kunnen slapen. Benieuwd of dit weetje voor jou ook iets brengt! En hierbij: alvast een fijne nacht toegewenst voor straks 😊

50 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven